ילד אוכל מחשב


בלשון המעטה, בכל הנוגע למחשבים ולטכנולוגיה אני מבינה קטנה מאוד. אבא של פרטית הוא הממונה על אחזקה והפעלה שוטפת של מכונת הכתיבה שלי הנקראת בלשון העם  "מחשב נייד". עוד כמה אנשים אחראים על להסביר לי איך עובדים מיני חידושים שאמורים להפוך את התקשורת ביני לבין המכונה לקלה יותר לכולנו. אני, כפשוטת העם הצייתנית לא אתווכח ורק אחייך בטימטום אל מול חידושים טכנולוגיים כגון רובוטים חברותיים או שעונים מעוררים שמתחבאים רגע אחרי שהם מעירים אותך כדי שתאלץ לקום ולכבות אותם. אני מחייכת בעוד כל השאר מבינים שמאחורי כל ערימת ברזל עם חוטים עומדים כמה אנשים מאוד מוכשרים שאחראים לקסם.
רצה הגורל שאשב על השטקר של האינטרנט פה במרכז העולם. החליט הגורל שבלי כמה השפלות הכרחיות זה לא ילך ולכן הקנה לפרטית את הכישורים הבסיסיים של אבא שלה ואת האפשרות לפתח אותם על ידי למידה שוטפת מהסביבה. זו למשל הסיבה שכשאני הולכת מכות עם קווסט כלשהו שלרוב האנשים יראה קליל עד כדי מגוחך, היא תעמוד מאחורי גבי ותפלוט משפט כגון: "אמא, את צריכה לשים את הסמן שם ואז לגרור". היא עצמה שולטת בעולמה הוירטואלי ביד רמה, בספריית המועדפים מסודרים כל הלינקים לאתרים החביבים עליה. היא מודעת לתכונות השונות של כפתור העכבר הימני והשמאלי, מתפעלת דאבל קליקים במיומנות שלא היתה מביישת דילר בווגאס ולאחרונה גילתה דלת אחורית באחד האתרים שמובילה הישר לסדרת משחקים אהובים עליה שהוסרו מהאתר הרשמי בשל פקיעת תוקף חוזה עם החברה המפעילה.
את כל המיומנויות המרשימות האלה, היא קיבלה כנראה כמתת חייזרי שאני מכחישה כל קשר אליו וגם אם ממש הייתי רוצה לשכנע מישהו שזה ממני, לא הייתי מצליחה.
 
ביל גייטס דאג למחשוב כל הספריות הציבוריות בארצות הברית. בכך הוא למעשה יצר מצב שכל ילד אמריקאי יכול לדעת מה זה מחשב ומה זה אינטרנט. בהרבה מבתי הספר וגני הילדים (הפרטיים בעיקר) ישנם מחשבים העומדים לרשותם של הילדים הלומדים להשתמש במעבד תמלילים, מפתחים את יכולות החשבון והקריאה ולומדים לגלוש באינטרנט.
בגן ישנם שלושה מחשבים. כל אחד מהם מצויד במדפסת צבעונית ושני כסאות. בכל אחד מהם לומדות שונות שאת כולן ניתן למקם תחת הביטוי הכל כך פופולרי לאחרונה "כישורי חיים". הם יכולים ללמוד את ה ABC בעזרת סיפורים של ד"ר סוס, הם יכולים ללמוד על ארצות שונות, שפות שונות וסמלים שונים והם יכולים לצייר ולצבוע. הפרטית גם יכולה לשמור את הקבצים בתיקיה משלה במידה והמדפסת לא פועלת, אחרי שהסבירה לגננות שלה ש"אם אי אפשר להדפיס אז עושים קונטרול S ושומרים לאחר כך". באופן כללי, היא מהווה את מחלקת התמיכה בגן. במידה ואחד הילדים נתקע היא הראשונה לעזור, תוך ניסוי וטעיה קלטה סיסמאות לתוכניות שונות, יודעת לצאת מכל חור ויתרה מכך – יודעת להגיע לחורים במערכת שאפילו הגננות לא יודעות שהם קיימים.
 
שלא יובן לא נכון, זה לא שאני טכנופובית. אני פשוט חושבת שאין שום טעם להקדים את המאוחר ואם זה לא שם ולא ברור מאליו, כנראה שיש לכך סיבה. בנוגע לתכנים שהיא נחשפת אליהם כרגע מכיוון המחשב אני אמביוולנטית. מצד אחד אני מאמינה שמשחקי מחשב לא מעוררים יצרים חייתיים והתנהגות אגרסיבית או אלימה אצל ילדים אך מצד שני אני גם לא בטוחה ששיטת הניסוי והטעייה היא השיטה הנכונה לפעול. המחשבים זמינים לילדים בזמן המשחק החופשי. הגננות עסוקות בסיפורים ומשחקים ובד"כ לא מתפנות לשבת עם הילדים מול המחשב פרט למקרים ספציפיים של תקלות. כך יוצא שבממוצע, חצי מזמן המשחק של הילד מול המחשב מוקדש לחיפוש המשחק הנכון ובמידה ואנגלית אינה השפה הראשית אצלו או שיכולת הקשב שלו נורמלית לגילו, פעמים רבות הוא לא מקשיב להוראות או שאינו מבין אותן ובסופו של דבר משרבט שרבוטים בתוכנת הציור או הכתיבה. במקרה כזה נדמה לצופה מהצד שלמרות שזוהי בחירת המשחק של הילד לחצי השעה הקרובה אולי עדיף שלא ישחק כלל עם המחשב ובלבד שהחוויה לא תתסכל, או בשפה חינוכית יותר – שלא תיווצר אצלו חוויה שלילית שתמנע ממנו בעתיד "לממש את הפוטנציאל" הגלום הן בו והן במכונה.
 
למרות, ואולי בשל כישורי הנחותים אני מנסה להשלים עם העובדה שהזמן והמקום שונים בתכלית מחוויות הילדות שלי ואפילו מחוויות הטרום-הורות. למרות זאת, דווקא בתחום הטכנולוגי לעיתים אני מרגישה שאני דוחפת במקומות שחסרים לי, משום שברור שהיא תבין יותר ותצליח יותר.
ואשר לפרטית – בעוד שכל חברותיה מספרות שכשהן יהיו גדולות הן יהיו אמהות עם תינוקות, היא בישרה לנו בגאווה שכשהיא תגדל היא רוצה ללכת ל-MIT וללמוד מחשב.
הנחמה היחידה שלנו היא שכנראה את הכישורים החברתיים שלה, היא קיבלה מאמא.


4 תגובות על “ילד אוכל מחשב”

  1. זאפפה, השם יקום דמו, נתן את אחד הנאומים הכי טובים ואיכותיים בשימוע בסנט על מנת לנסות ולבלום את היוזמה של המלעונה לבית גור להגביל את הפצת סוגי המוזיקה שלא מכילים מסרים חיוביים.
    פרנק נפטר וטיפי ניצחה ועד היום יש הורים שממש נבהלים לראות את ילדיהם הלבנים מקשיבים למטאל צ'רץ' וכבר מדמיינים איך הילד מתחיל לשתות חשיש ולדפדף בחוברות של בחורות ערומים.

    במאבק על המוזיקה הפסדנו וגם בקרב על המשחקים ישנו יתרון ברור לעדר ה'אני יודע מה טוב לחינוך שלך' ככה זה באמריקה.

    אני דווקא בטוח שמשחקים מסויימים כן משפיעים בצורה מסויימת על התנהגות צרכנים שלא משתמשים במוצר נכון אבל אם זה לא היה המשחק, זה היה משהו אחר.

  2. שיחה שהשתתפו בה כמה בגירים שבילדותם נקראו כל אחד לחוד "מחונן" כך שהקונצנזוס מבחינת הנוכחים היה שזו שיחה אינטיליגנטית ועל דברים שברומו של

    אחרי הא ודא, ואחרי שפרויד הוקע ושב, וכל מיני תחזיות אפוקליפטיות נבחנו בקפידה, אחד הצעירים (28) אמר – מה שאני באמת לא מבין זה איך איינשטיין הגיע כלכך מאוחר בהיסטוריה"

    וזה, התחושה שאנחנו בני הזמן ה"עיקרי"
    שיא הזמנים, היודעים מהו מוקדם ולמה מאוחר ואיזו שעה היא הטובה ביום לאכילת יוגרט ואיזו לביצה
    משעשעת אותי

  3. איילת- אני מזדהה אתך לחלוטין מבחינת היחס למחשב, התידדתי עם היצור הזה רק לפני כשנה הודות לנייד החמוד שלי (שעכשיו קצת חולה ואני, כמובן, לא יודעת איך לרפאו….).
    גם אני משתאה כשאני איך ילדים משתלטים במהירות מדהימה על העכבר (כולל מעבר מעכבר אמיתי ל"עכבר" של נייד, מעבר שמרגיז הרבה מבוגרים ממוחשבים…), על סגירת החלונות, גרירה, משיכה, עיצוב ושינוי פונטים ועוד ועוד.
    מה לעשות- היום מיומנויות מחשב הן חלק מה"אוריינות" הנדרשת בעולם- כמעט כמו קריאה וכתיבה. אני דוקא חושבת שהמשחק החופשי במחשב, זה שלא נראה לנו יעיל- מחזק את הקשר החיובי בין הילד למחשב ולא יוצר תסכולים מיותרים.
    משחקי מחשב אלימים (והאמת שגם לא אלימים…) אני אישית לא סובלת, ומעולם לא סבלתי, ואני חושבת שבמחשב- כמו בטלויזיה, בספרים ובכל תוכן תרבותי אחר- ההורים צריכים להיות עם יד על הדופק ולאזן בין זכות הילד לבחור במה שמוצא חן בעיניו ועושה לו טוב לבין מה שראוי איכותית בעיניי ההורים.

  4. מתי מדובר ב"משחק חופשי" ומתי מדובר בנסיון כושל להגיע לנקודה מסוימת.
    עם משחקים אין לי בעיה. בכל מקרה יש להם מטרה כלשהי ולו כדי להעביר חצי שעה בשקט. ההורים צריכים להיות עם יד על הדופק, אבל לא כדי להכתיב את מה שאיכותי להם או להציע לילד אלא כדי לשים לב מה הילד עושה עם אותם התכנים אליהם נחשף, כדי שבהמשך לא תהיינה הפתעות.

    אסף, בארצות הברית משחקי מחשב אינם מוגנים תחת התיקון הראשון לחוקה – חופש הדיבור. האמריקאים מאוד מאוד רוצים להאשים מישהו בכל האלימות ומעשי הירי שמבוצעים ע"י ילדים והאשמים הכי זמינים הן חברות המשחקים שמצטיירות כמחנכות לקלות דעת ואנטי חברתיות. השופט לימבו, ששפט במקרה תביעה של הורים של ילד שהתאבד את חברות המשחקים, פסק כי למשחקי המחשב השפעה על האלימות. מאידך, הוא גם ציין שמעולם לא שיחק במשחק במחשב או ראה אחד כזה (פרט לקטעים שהציגה התביעה במשפט) משום שלא צריך, לטענתו, להתנסות ברע כדי לדעת שהוא רע. אישית, אני חושבת שאלימות טבועה או לא טבועה באדם ומשחקים או סיפורים או כל דבר אחר מהווים טריגר ותו לא.
    אסטריונה, הוא בטח ידע מה שהוא אומר, הוא מחונן…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *